• Переконаєтеся, що Ваш співрозмовник добре може бачити ваше обличчя і особливо губи. Він зможе краще Вас зрозуміти, якщо буде орієнтуватися на міміку обличчя та рух губ. Тому при розмові краще сидіти так, щоб ваші обличчя перебували на одному рівні. Не можна, щоб співрозмовник дивився на Вас проти світла.

  • Ніколи не кричіть. Це лише спотворить рух вашого рота. Говорити треба не голосно (!), але й не тихо, ясно, виразно, трохи повільно, але не перебільшуючи й не підкреслюючи окремі склади (не скандуючи!), супроводжуючи мову живою мімікою й невеликою кількістю виразних жестів. Під час розмови намагайтеся не відвертати обличчя, не дивитися в підлогу, не закривати рот або обличчя руками, бо при цьому не тільки знижується можливість читати по губах, але і значно погіршується ясність звуків.

  • Говоріть короткими фразами, невеликими реченнями; по закінченні кожного з них, переконайтеся, що співрозмовник почув Вас правильно. В особливо важливих випадках попросіть повторити зміст сказаних Вами слів. Якщо підопічний Вас не зрозумів, повторіть, використовуючи інші слова, але в жодному разі не підвищуйте голосу, не кричіть, не дратуйтеся й не кваптеся. Люди похилого віку з розладом слуху краще сприймають низькі тони й гірше - високі; погано чують високі жіночі й пискляві дитячі голоси.

  • Людям з порушеним слухом дуже заважає фоновий шум, наприклад, коли одночасно говорять декілька людей, або коли Ви розмовляєте в кімнаті, де працює телевізор. У такому випадку літня людина з порушеннями слуху може думати, що при ній інші люди шепотяться, говорять про неї щось таке, чого він сам не повинен знати. Якщо вони при цьому сміються, то він вважає, що вони сміються над ним. Якщо людина погано чує на одне вухо, необхідно говорити, розташовуючись із боку іншого вуха. Якщо обстановка не дозволяє створити такі умови, щоб Ваш співрозмовник добре Вас чув - напишіть йому необхідну інформацію на папері.

  • Якщо ваш співрозмовник у розмові з вами помиляється, намагайтеся звернути це на жарт, не насміхаючись над ним. Постарайтеся бути доброзичливим до співрозмовника. Він може чути тільки тон вашого голосу, однак і тон може передати ваше відношення до нього.

  • Якщо Ваш підопічний носить слуховий апарат, переконайтеся, що він ним користується правильно; перевіряйте періодично, як апарат працює, чи не зламаний, чи не сіли батарейки або не забилася в навушники вушна сірка. При розмові переконайтеся, що апарат працює й включений.